Merja Sipponen

Olen oululainen psykoterapeutti ja psykologi sekä jooga-opettaja (RYT 200). Tutustuin Hatha-joogaan jo nuoruudessani noin 15-vuotiaana. Jooga avasi minulle uuden maailman, ja joogan opit ovat kulkeneet matkallani mukana nyt kun olen jo yli 60-vuotias.  Myöhemmin opiskelin myös jooga-opettajaksi (Yin-jooga, Hatha-jooga, Air-jooga sekä Hot-jooga) sekä mindfulness-ohjaajaksi. Jooga-nidraan tutustuin Intian matkallani, ja siitä innostuneena kirjoitin kirjan ”Jooga-nidra ja tietoisuuden taidot”.

Tunti: Jooga Nidra

Jooga-nidra on unta valvetilassa, syvää rentoutumista. Harjoitus tehdään selinmakuuasennossa n. 45 min, lopussa lyhyt luento.

Jooga-nidra on mielen harjoittamista unenkaltaisessa tilassa, jossa emme kuitenkaan nuku.  Se voi auttaa meitä vapautumaan ahdistuksista ja peloista, mahdollistaa muistin, oppimisen ja luovuuden lisääntymisen. Se voi auttaa meitä hallitsemaan stressiä, ennaltaehkäisemään uupumusta ja palauttamaan voimavarojamme. Harjoitukset ovat yksinkertaisia ja jokaisen opittavissa. Aiempaa jooga-harrastusta ei tarvita. Harjoitus tehdään selinmakuuasennossa, missä ei liikuta. Mukaan voi ottaa jooga-alustan lisäksi pienen peiton, jos haluaa.