Lauha Halonen

Löysin iyengarjoogan asuessani Intiassa 4 kk 2005. Imu syventyä lajiin vei opettajakoulutukseen ja antropologian urahaaveet jäivät. Vuodesta 2008 olen opiskellut lajia omistautuneesti Suomessa ja ulkomailla, opettamisen aloitin 2008 ja päätoimisesti 2010 eteenpäin. Tällä hetkellä minulla on Junior 3-tason tutkinto iyengarjoogassa. Opettamisessa minulle parasta on kokemukseen perustuva jakaminen ja yhdessä oppiminen. Parasta itse lajissa on selkeys, systemaattisuus ja monipuolisuus, älykkyys, luovuus ja harjoituksen kokonaisvaltainen voima. 

Näytteilleasettaja: Suomen iyengarjoogayhdistys ry

Luento: BKS Iyengar – 80 vuoden elämäntyö joogan saralla

Lauantai 12.30, Kellari 2

B.K.S. Iyengar oli yksi aikansa todellisia joogamestareita, jonka 80 vuoden elämäntyö on myös leikkaus joogan historiaan

B.K.S. Iyengarin tarina ja elämäntyö on paitsi kiinnostava tarina sinnikkyydestä ja omistautumisesta, myös läpileikkaus joogan historiaan. B.K.S. Iyengarin sairasti lapsena paljon, eikä hänen uskottu selviävän. Onneksi hänen siskonsa aviomies, modernin joogan tunnetuin mestari T. Krishnamacharya otti hänet kotiinsa ja esitteli joogan nuorukaiselle. ”Jooga pelasti elämäni”, on Iyengar usein sanonut. Voittaakseen vaikeudet Iyengar harjoitti aina entistä enemmän. Hän toi joogan Intiasta länteen ja kehitti apuvälineet. ”Light on Yoga” on joogan klassikko. Times-lehti on tunnustanut hänet 100 vaikutusvaltaisimman ihmisen joukkoon. 

2018 juhlimme B.K.S. Iyengarin syntymän 100-vuotista juhlavuotta.

Tunti: Alaselän rauha taaksetaivutuksissa, iyengarjooga

Sunnuntai 13.00, sali 1

Taaksetaivutuksissa opettelet tukeutumaan ja kuuntelemaan selkääsi ja säilyttämään tilan, rauhan selän taipuessa taakse.

Selkäranka on luotu liikkumaan: olisi hyvä liikkua päivittäin kaikkiin liikesuuntiin. Taaksetaivutukset antavat energiaa, kun avaat kehon etupuolta tukeutumalla selkääsi. Taaksetaivutuksissa opit tunnistamaan kehon selkäpuolen, jota et yleensä näe tai tunne,kuule. Kehosi viestejä kuuntelemalla opit tekemään joogaharjoitusta mielekkäällä tavalla.

Rangan kaaret vievät taaksetaivutukset helposti liiaksi alaselkään, ja modernissa elämäntavassamme korostuu kehon eteenpäin suuntautuminen. Turvallinen taaksetaivuttamistekniikka ja selän kuuntelu auttaa säilyttämään selän rauhan. Tunnilla opettelemme taaksetaivutusten perusteita ja alaselän tilan säilyttämistä yksinkertaisten harjoitteiden avulla.