Jarno Mäkelä

Jarno on harrastanut joogaa vuodesta 1998 ja opettanut sitä työkseen vuodesta 2005. Iyengarjoogan opettajaksi Jarno valmistui 2012 ja on sittemmin jatkokouluttautunut Junior Intermediate II -tasolle. Jarno on myös osteopaatti AMK, mikä antaa oman sävynsä hänen opetukseensa. Hänen aiempi koulutuksensa on kaupan alalta Lontoosta. Joogan lisäksi Jarno harrastaa mm. tanssia ja melontaa, ja pitää monipuolisuutta tärkeänä osana joogan harjoittamista.

Näytteilleasettaja: Suomen iyengarjoogayhdistys ry

Tunti: Iyengarjooga – eteenpäin ja kiertäen

Eteentaivutukset ja kierrot, iyengarjoogan harjoitussyklin toinen osio. Kuinka tehdä ne turvallisesti ja terveellisesti.

Eteentaivutukset ja kierrot ovat monessa mukana, niin joogaharjoituksessa kuin arkielämässäkin. Eteentaivutus on ollut kehollemme luontainen muoto aina alkio/sikiökaudelta lähtien. Eteentaivutukset poistavat kehon takalinjan kireyksiä ja rauhoittavat hermostoa. Kierrot mm. tehostavat sisäelinten ja välilevyjen aineenvaihduntaa. Iyengarjoogassa asanat tehdään vaiheittain. Ensin luodaan vartaloon tilaa käyttäen ja vahvistaen ryhtiä ylläpitävää lihaksistoa. Tämä tila pyritään sitten säilyttämään pidemmälle asanaan mentäessä. Linjausohjeet varmistavat asanoiden turvallisuuden ja terapeuttiset vaikutukset sekä mahdollistavat niissä rentoutumisen.