Antti Heikinheimo

”Olen ammatiltani sovittelija ja sovittelen ihmisten ja yhteisöjen välisiä konflikteja sekä käräjäoikeudessa että yksityisesti. Minulla on ollut päivittäinen joogaharjoitus yli 13 vuoden ajan. Harjoitukseni on viime vuosina painottunut Pranayama -harjoituksiin. Valmistuin Simon Lown RYT 200 -opettajakoulutuksesta 2012,  Suomen Joogaliiton kuusi vuotisesta opettajakoulutuksesta 2015 ja Kaivalyadhaman Joogainstituutin ( Lonavala, Intia) kolmevuotisesta Pranayama -opettajakoulutuksesta 2019.”

Näytteilleasettaja: Suomen Joogaliitto ry

Luento: Pranayama-harjoituksen terveysvaikutukset

Luennollalla tarkastellaan Pranayama-harjoituksen terveysvaikutuksia modernin, tieteellisen tutkimuksen valossa

Pranayama-harjoitus on hengityksen tahdonalaista pidentämistä. Sitä pidetään klassisen joogan keskeisimpänä harjoituksena, jonka moninaisia  terveysvaikutuksia vanhat teksti kuvaavat yhdensuuntaisesti ja laajasti. Myös nykyaikainen tiede tutkii Pranayaman vaikutuksia. Tutkimuksen määrä kasvaa ja laatu paranee vuosi vuodelta.

Luennolla perehdytään tämän modernin tutkimuksen tuloksiin.  Siihen, miten ja miksi Pranayama-harjoitus parantaa terveyttä sekä fysiologian että mielen tasoilla.

Tunti: Pranayama-harjoituksen perusteita

Tunnilla käskitytään Pranayamaharjoituksen perusteisiin kuten istuma-asentoon, mieleen ja kahteen hengitystekniikaan.

Joogasutran mukaan pranayamaharjoitukseen voidaan siirtyä kun asanaharjoitus on vakiintunut, asento on rento ja vakaa, oppilaalla on kyky istua pitkään liikkumatta, selkä suorana mielen ollessa valoisa ja rauhallinen. Pranayamaharjoitus on hyvä tehdä aamulla  kun vatsa ja koko ruuansulatusjärjestelmä on mahdollisimman tyhjänä ja mieli mahdollisimman rauhallinen. Tunnin aikana harjoittelemme Pranayaman perusteita eli asentoa, hengitystä ja mieltä ja teemme kaksi hengitysharjoitusta. Niistä toinen on nopean ja toinen hitaan hengityksen harjoitus. Nauti aamupala vasta harjoituksen jälkeen ja tuo mahdollisuuksien mukaan istuinalusta mukanasi. Luokassa on niitä rajoitetusti.